måndag 5 september 2011

God litteratur


En gammal litteraturlärare fastslog en gång i tiden på en föreläsning m populärlitteratur: ”Det är helt okej att inte tycka om en bok. Men ni ska kunna motivera varför!”
På den muntliga tentan fick jag sen ha en utläggning om en genre som jag inte uppskattar. På frågan på varför jag inte uppskattar den, svarade jag: ”Den ger mig ingenting”. Han skrattade och konstaterade att det var en bra orsak.
Och det är än i dag en ståndpunkt jag kvarstår vid. Bra litteratur ska ge läsaren någonting. Det behöver inte vara någonting världsomvändande, det behöver inte vara svaret på meningen med livet, det behöver inte ens vara ett svar på någonting väsentligt överhuvudtaget. Det behöver inte vara någon moralkaka på slutet. Det räcker med att man njutit av boken. Det viktiga är att läsaren inte känner att hon har slösat bort en massa timmar i onödan.
Man behöver inte uppskatta  August Strindberg, Selma Lagerlöf, Per Anders Fogelström eller ens Stieg Larsson eller Astrid Lindgren. Man måste inte tycka om deras böcker. Det finns inget krav på det. Utbudet av litteratur är tillräckligt stort för att det ska räcka till för alla smaker. Men finn gärna en orsak till varför ni inte gör det. För på så sätt så kan även deras litteratur ge er någonting. För litteratur är så mycket mer än bara en berättelse nedskriven på ett papper.
Vad det var för genre som jag inte tycker om? Cyberpunken. Den ger mig ingenting. Och i ärlighetens namn: jag förstår den inte ens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar