onsdag 5 oktober 2011

Boken inte på utdöende

I och för sig så befarade jag inte att den tryckta boken skulle kunna konkurreras ut utav alla framsteg som görs inom teknologin. Men lite skönt är det ändå att få se det svart på vitt.

Själv har jag aldrig funderat på att skaffa mig någon form av läsplatta. Inte för att jag är rädd för ny teknologi, tvärtom, utan för att jag inte vill ha ytterligare en dyr pryl som jag ska gå runt och ständigt vara rädd för att bli av med. Blir jag bestulen på en pocketbok på pendeltåget, jovisst kommer jag bli smått sur, men så mycket värre än att jag missar hur boken slutar är det ju ändå inte. Det är inte flera tusen som går upp i rök.

Men sen ska vi inte heller glömma att det finns någonting nostalgiskt underbart övre den tryckta boken. Denna symbol för den fria åsikten och yttrandefriheten som den blev redan när Guthenberg uppfann tryckkonsten.
Och samtidigt så ska vi inte heller glömma bort fördelarna med att kulturen blir mer lättillgänglig för alla, och att alla har lättare att få komma till tals.

Även om bokförsäljningen inte har gått ned till följd av teknikens utveckling, så tror jag nog att den ändå kommer påverkas. Att trycka en bok kostar mycket mer än att göra en pdf-fil anpassad för läsplatta. Förhoppningsvis kommer kraven på författare som vill bli tryckta öka, vilket i sin tur troligtvis leder till att vi kommer se än mer kända namn försöka ge sig på författaryrket, så som Agneta Sjödin, Magdalena Graaf och Thomas Bodström. Alla med blandande resultat och framgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar