onsdag 11 januari 2012

Strindberg 100 år

Nej visst, jag vet, August Strindberg fyller inte 100 år i år, han skulle inte ens ha gjort det om han fortfarande hade levt. Men däremot så är det 100 år sedan som han avled, något som nog inte gått så många litteraturintresserade förbi.

Personligen så tycker jag det är lite skumt att man firar en årsdag som grundar på när någon avled. Blir inte det lite av att fira att någonting tragiskt inträffat för 100 år sedan? Att fira årsdagar utifrån födelsen känns mer rimligt.

Men visst, jag tänker inte gråta över att Strindberg uppmärksammas i stor utsträckning detta år, snarare tvärtom. Trots allt så tillhör han en av mina absoluta favoritförfattare vars texter håller än idag. Eller okej, inte alla, till exempel Svarta fanor eller Det nya riket får nog ändå ses som alldeles för svårlästa för dagens läsare, satiren är svårförstådd för oss som lever i ett samhälle som fått utvecklats i över 100 år sedan den skrevs.

Men det finns så mycket annat av Strindberg som håller än i dag, och som jag rekommenderar alla att ta del av i skrift eller varför inte som teater?

  • Sagor - kortare texter av olika slag, därav bland annat "Ett halvt ark papper".
  • Fadren och Fröken Julie - två underbara, naturalistiska dramer.
  • Hemsöborna - denna underbara roman som gjordes odödlig genom SVT Dramas allra första tv-pjäs med Allan Edwall, Sif Ruud och Sven Wolter.
  • Tjänstekvinnans son - självbiografi med många kritiska inslag gentemot föräldrar och lyftande av egna egenskaper i sann Strindberg-anda
  • En dåres försvarstal - Strindbergs försvarstal rörande äktenskapet med Siri von Essen.
  • Inferno - smått självbiografisk text som bör tas med en nypa salt. För nog för att Strindberg var en bra författare, men göra guld av bly...

Många skulle nog hävda att Röda Rummet  saknas i denna lista. Det hävdar däremot inte jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar