måndag 6 februari 2012

Lista för bokkonsumenter

Detta med listor verkar vara väldigt populärt för tillfället, och jag ger mig nu på ytterligare en, som jag återfunnit på många bloggar vid det här laget. Så, inte ska väl jag vara sämre ;)

Senast lästa bok: Definitely Dead av Charlaine Harris. Del 6 i Sookie Stackhouse Novels, även känd som HBO:s TV-serie True Blood. Underbar bokserie, underbar TV-serie. Men oj, så de skiljer sig åt.

Senast köpta bok: Inväntar ett bokpaket från bokus.com för tillfället, med enbart böcker till min D-uppsats: De fem första delarna av Vampire Diaries och nionde delen av Sookie Stackhouse Novels: From Dead to Worse (Av någon anledning har jag del 9, men inte del 8...)

Senast lånade bok: Det har lånats en hel del böcker på sistone i och med de litteraturkurser jag läste i höstas. Så vid sidan av lite varierande kurslitteratur lånades även Mördare utan ansikte av Henning Mankell. En bok som jag helst hade sluppit läsa om, men, men...

Senast fådda bok: Utav sambons syster fick jag en bokrecensionsbok eller vad man nu ska kalla det för. En bok att skriva in recensioner etc om böcker man läst. Utöver detta var det länge sen jag fick en bok, tror den senaste var Erotisk massage som jag fick i julklapp av sambon förra julen.

Favoritbokhandel: Det handlas väldigt mycket på Bokus för tillfället, deras utbud är alltid tillfredställande. Dock är jag mer förtjust i faktiska boklådor, jag vill gå runt bland böckerna, läsa och bläddra. Så närmast ligger nog SF-bokhandeln i Gamla Stan. Nischad, jovisst, men de har koll på vad de har och utmärkt service.

Favoritbibiliotek: Vet egentligen inte om jag har ett sådant, men Stockholms stadsbibliotek är ju ändå väldigt häftigt. Sen hyser jag även en stor förkärlek för Linköpings stadsbibliotek. Det tidigare brann ned runt millenniumskiftet, men det nybyggda som snabbt kom på plats är ett bevis för kulturens bestående och invånarnas kärlek till biblioteket.

Antal lånekort: Tja, nu när jag bor i Stockholm så har det visat sig finnas ett behov av flera lånekort. Så jag har 3 lånekort endast för Storstockholm, och i något skrymsle återfinns säkert även lånekortet för Linköpings stadsbibiliotek.

Använder som bokmärke: Det som finns tillhands, för tillfället en tågbiljett för Stockholm-Växjö.

Favoritfärg på bok: Svart är snyggt och stilrent.

Favoritmat/snack vid läsning: Ingen. Brukar inte äta samtidigt.

Favoritdryck vid läsning: Kaffe eller te. Helst kaffe. Som alltid.

Favoritställe att läsa på: Soffan därhemma. Favoritsysselsättning vid resande med SL: läsning.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: I skrivandets stund sitter jag och lyssnar till Peter Englund. Så, spår 27. Boken hemma däremot står på sidan 84 tror jag.

Den här boken köper jag till en förälder: Mamma fick för inte så länge sen Mark Levengoods Sucka mitt hjärta men brist dock ej.


Den här boken köper jag till min bästa vän: Med största sannolikhet en vampyrroman eller cyberpunk. Dock är risken stor att hon redan har den...

Den här boken köper jag till en partner: Sambon fick Svenska kulter och Jonas Gardels Om Gud i julklapp.

Favoritgenre: Vampyrer, klassisk romantik á la Jane Austen och svensk arbetarklasslitteratur.

Favoritformat: Storpocket/kartonnage är väldigt trevligt vid läsning, men inget slår den inbundna boken i bokhyllan.

Författarfavorit: August Strindberg, Per Anders Fogelström och Jane Austen överlever allt. För tillfället ligger även Charlaine Harris, Martina Haag och Stieg Larsson högt i kurs.

Den tjockaste bok jag har läst: Skulle tro De välvilliga av Jonatan Littell. Det kändes i alla fall som så när jag kämpade mig igenom den.

Den tunnaste bok jag har läst: Den var svårare. Dagbok av Sven Delblanc ligger nog nära tillhands där.

Favoritljud när du läser: Har inga favoritljud, allt fungerar.

Favorittidning: Läser sällan papperstidningar längre, men på nätet är det DN som gäller.

Prenumererar på: Ny Teknik genom facket.

Favoritbokblogg: Just nu är det nog Bokboxen.

Mitt bästa bokminne: Måste ha varit den första bokrean då jag hade en ordentlig inkomst och faktiskt kunde köpa det jag ville utan att bekymra mig om totalsumman.

Senaste bokfyndet: Det var länge sen jag sprang runt i antikvariat, tyvärr. Men ett av mina största fynd är en utgåva från 1876 av Anna Maria Lenngrens samlade dikter som hennes make gav ut postumt. Tror jag betalade 20 kronor eller nåt för den. Hade lite dåligt samvete för att antikvariatsägaren inte hade någon aning om vad det var för bok, med tanke på prissättningen.

Senaste impulsköpta bok: Senaste besöket på SF-bokhandeln. Skulle köpa ett spel i födelsedagspresent till en kompis, kom även ut med Munchkin boardgame, en Sookie Stackhouse novels och Vampire Academy.


En bra bok att ge bort: Mark Levengood: Sucka mitt hjärta men brist dock ej.


Bokgenre jag undviker: Chick-flik.

Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Va? Kan man sluta vilja ha dem? De gör sig så underbart i bokhyllan!

Så här håller jag koll på vad jag läst: Mitt minne. Har aldrig haft några större problem på den fronten. Kan vara värre att minnas vad böcker jag inte uppskattade så mycket egentligen handlade om...

Så här sorterar jag min bokhylla: Pocket för sig, inbundna för sig. I bokstavsordning efter författarens efternamn. Vampyrromanerna har dock fått en helt egen hylla numera, och börjar läcka över på nästa.

Nästa bok jag ska läsa: Är i upptakten av skrivandet av min D-uppsats, så det är lite oklart om det blir ytterligare en bok relaterad till uppsatsen, i så fall Vampire Diaries, eller om jag ska ta en kort paus från detta medan det blir facklitteraturläsande. I så fall får jag se vad jag finner i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar