tisdag 24 april 2012

Årets kulturnatt

Eftersom jag i fredags peppade inför helgens kulturnatt här på bloggen, så vore det kanske på sin plats att inte låta sådana trådar bli hängandes ut i tomma intet. Och då framför allt vad gäller Jonas Sjöstedt och hans för mig helt okända författarkarriär. Eller karriär och karriär, fyra böcker har han i alla fall hunnit med, varav en samhällskildring och tre kriminalböcker.

Vad gäller kriminalromanerna finns kanske egentligen inte så mycket mer att säga, än att de utspelar sig i politikens värld, närmare bestämt EU:s politik, där Sjöstedt suttit som parlamentariker för vänsterpartiet i flera år innan han återvände hem till Sverige och efter relativt kort tid blev ny partiledare.
Dock känns det ju lite som ett grepp och en miljö som en tidigare politiker, Thomas Bodström, redan har använt sig utav med viss framgång. Så smått nyfiken var jag tvungen att kolla: vem har kopierat vem?
Nja, det vete gudarna om det handlar om någon kopiering. Böckerna är utgivna ungefär samtidigt, så beräknar man att det tar i alla fall minst två år från ide till klar bok, så handlar det mer om tillfällighet än kopiering. Okej, lite partisk är jag ju, och vill ju gärna rädda Sjöstedt från all form av kopieringsmisstanke, men jag kvarstår vid min tes där.

Utöver dessa tre kriminalromaner så visade det sig att Sjöstedt har skrivit en helt annan bok också, Masthugget Moskva Madrid: Berättelsen om Bengt och Greta. En mer politisk berättelse med grunden i två verkliga människoöden. Greta som var kommunist under 1930-talet och Bengt som deltog i spanska inbördeskriget. Båda kommunister och ett äkta par med åren. Det är en skildring av Sovjetunionens kommunism, att överleva under andra världskriget och att se kommunismen och det politiska spelet förändras genom åren.

På stående fot under föredraget bestämde jag mig för att detta är en bok att läsa, en bok jag vill ta del utav. Införskaffas ska den göras inom kort, dock lär det nog ta ett tag innan jag har tid att läsa den, tyvärr. Så det är väl bara att hoppas att den är så läsvärd som jag hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar