fredag 20 april 2012

Kulturnatt, böcker och politiker

Det var med mycket glädje som jag läste igenom schemat för årets kulturnatt här uppe i Stockholm. Alldeles för mycket roligt att göra under alldeles för kort tid. Absolut inga problem med att finna någonting att göra eller besöka, problemet ligger helt klart i logistiken; hur i helskotta ska vi hinna från en plats till en annan? Det är en bit från slottet till Gärdet, om man säger så.

Men, men, det löser sig nog i sinom tid. Själv ser jag mest fram emot att få ta del av ännu mer av Strindbergs författarskap, av naturliga skäl står han i fokus för årets kulturnatt. Så lite ockult dagbok, lite fröken Julie, lite en dåres försvarstal... Ja, det kan verkligen bara bli intressant och njutningsfullt.

Dock finns det en punkt på listan som jag är ytterst nyfiken på, och det är detta:

"Jonas Sjöstedt författarskap


Riksdagsledamoten Jonas Sjöstedt läser ur och berättar om sina egna böcker."





Okej för att han är nyvald partiledare och i ropet och okej för att han inte är den första politikern som blivit författare, men på något sätt så känns det ju lite som att man ändå borde ha känt till detta. För trots allt så är jag ju aktiv vänsterpartist och troligtvis även en del av denna kulturmarxism som Breivik talar så mycket och illa om. Men nej, inte ett ord har jag hört om detta. Så på vinst och förlust så får det nog bli en sväng förbi riksdagsbiblioteket. Eller kanske mest på vinst, för trots allt: det är ju Sjöstedt. Kvinnomagneten, som tidningen Metro kallade honom för.


1 kommentar:

  1. Du kan lyssna på Ulf Elwings intervju med Jonas Sjöstedt från söndagens P4.

    SvaraRadera