torsdag 26 april 2012

Sexism hit och sexism dit - det är fiktion!

Jaha, så Game of Thrones är sexistisk, so what? Det är ju ändå ett faktum som var och varannan tittare som sett hela eller större delen av säsong ett redan har insett, och som knappast kan vara värt en artikel så här när säsongen är över.

Men självklart så finns det alltid folk som hakar upp sig på såna här saker. I tid och otid. Och i ärlighetens namn så förstår jag inte. Det handlar om fiktion, detta är en enskild författares romansvit, detta är ingenting som speglar hela fantasygenren, utan endast George R.R. Martins romansvit. Vi vet inte ens om detta återspeglar Martins egna åsikter.

Hur gärna vi än vill leva i en värld som är jämställd, där alla har samma människovärde och där sexism inte förekommer, så kan vi aldrig ställa det kravet på fiktionen. Först och främst för att ett sådant krav skulle inskränka på ganska många av grundlagarna och de mänskliga rättigheterna: yttrandefrihet, åsiktsfrihet, tryckfrihet...

Och som sagt, det är fiktion. Vare sig mer eller mindre än fiktion. Det är alltid en god idé att reflektera över det man har läst eller sett. I undantagsfall alltid. Fantasyn har alltid varit en genre med stort svängrum för samhällskritik. Kritik - inte verklighetsbeskrivningar. Det kan ha sin poäng över att man inte får se den våldtagna kvinnans reaktioner. Om man nu ska lägga ned alldeles för mycket värde i sexismen: sök efter poängen med det, i stället för att kritisera detta rakt av utan någon som helst reflektion.

Jag håller helt med Kodjo Akolor - vi ska njuta av storyn och inte leta efter verklighetsanknytningar på detta sätt. Likaså som doktoranden Malin Alkestrands kommentar om att skildra patriarkat inte är detsamma som sexism. Det är absolut värt att reflektera över!

5 kommentarer:

  1. Så sant som det är skriver. Ser själv serien och funderar även på att läsa böckerna. Visst är den super sexistisk men det är ju som du säger fiktion.

    SvaraRadera
  2. Funderar också lite på att läsa böckerna, blev väldigt förtjust i serien. Vilket kanske ökar ens frustration över detta gnäll lite ;)

    SvaraRadera
  3. Jag har här valt att tagit bort ett blogginlägg inte av den orsaken att den som skrev inlägget har helt avvikande åsikter från mig, vilket är helt okej och alltid upskattat med sådana inlägg.

    Dock var inlägget skrivet med så dåligt språk och ord och uttryck som jag inte vill bli förknippad med eller ha på min blogg. Ska man kritisera andra tycker jag personligen att man ska använda sig av ett värdigt och korrekt språk.

    /Hanna

    SvaraRadera
  4. Ber om ursäkt om du tog illa upp av min kommentar (kan tyvärr inte komma ihåg exakt vad jag skrev men ja..), jag tog tyvärr väldigt illa upp av ditt inlägg, det var därför jag blev så arg. Jag reagerar alltid väldigt starkt på just sexism efter som jag tar illa vid mig av det och blir hemskt upprörd om jag får mina känslor ogiltigförklarade särskilt med ett så svagt argument som "det är fiktion". Just fantasy är en genre som behöver litervis med mer kritik, för visst, den är ofta samhällskritisk, men den är också proppfull med sunkiga gamla stereotyper. Fiktion är fiktion men den har, och kommer alltid, att spegla våran samtid. Så länge sexism (eller rasism/transfobi/våldspropagerande osv) accepteras i fiktionen kommer den också accepteras ute i den verkliga världen.

    SvaraRadera
  5. Precis som du skriver så speglar fiktionen vår samtid, varför jag inte förstår den kritik som framförts gentemot till exempel Game of Thrones. Författaren använder sig av en diskurs som medför stereotyper och ett patriarkalt samhälle, men däremot framförs inget budskap om att "så här ska det vara", han använder det som en kuliss för att föra sitt tema och sitt motiv framåt.
    Jag tycker inte kritik mot författaren eller serien är berättigad, däremot kritik mot varför denna typ av fiktion säljer. Vad är det i vår samtid som återspeglar sig i denna fiktion och gör den till en bästsäljare?

    Trots allt så är det inte så länge sen som vi hade ett liknande samhälle här i Sverige. För mindre än hundra år sedan var den gifta kvinnan fortfarande omyndig och lagen som förbjöd männen att aga och våldta sina kvinnor försvann först på slutet av 1800-talet. Ser man till hedersmorden som sker idag så ser jag också en stor likhet mellan denna diskurs och samhället.
    Detta är vår historia, och den kan vi inte blunda för. Att skjuta bort problemet och kritisera fiktionen i stället för vårt samhälle och lära oss av historien anser jag vara helt fel.

    Jag ser inte ett budskap om sexism i serien, jag hoppas dock på någon form av katharsis i längden. Jag har som sagt inte läst böckerna, och vet inte heller vartåt det lutar, men jag tycker mig se en ljusning för kvinnorna. Om det istället är fiktion som jag anser vara värd hård kritik så är det den som kontinuerligt har som motiv och budskap att kvinnor är lägre ställda än männen, där negativa kvinnobilder konstant framförs, som om vi fortfarande levde på 17- och 1800-talet med sexistisk litteratur som Dracula, Madame Bovary etc. Och tyvärr så är dessa typ av budskap som vanligast inom den populära YA-fiktionen, som framför allt Vampire Diaries, men även den nya serien GCB.

    SvaraRadera