fredag 18 maj 2012

Ger mig (nästan) in i Mangaporr-diskussionen

Själv har jag följt debatten och rättegången kring Mangaporr-bilderna endast sporadiskt. Av intresse har för mig endast varit tre punkter: det är en forskare som är åtalad, det handlar om en kulturkrock och slutligen: det handlar om tryckfriheten.

Detta om kulturkrocken vet jag egentligen inte om det finns så mycket mer att säga: Japan har ett helt annat ideal, man ska gärna se ung ut. Sen att de inte heller har kroppsformer i samma utsträckning som vi i väst gör ju också sitt till. Och även den japanska tecknaren säger att det är porrbilder, så det finns ingenting att säga om den delen heller.

Värre än det kulturella eller att det är tecknade bilder tycker jag helt klart är att man gör inskränkningar inom forskningen. Ska såna här lagar om barnporr få göra bestämma över forskningen?
Förvisso så försvann den irritationen något när jag insåg att forskaren ifråga gjort vissa missar. Visst får man forska om barnporr, det krävs dock ett tillstånd för detta, som denna forskare inte sökt. Tillika verkar det även vara lite oklart vad han egentligen forskar om...

Men, men, jag skulle lägga mig i debatten, sa jag. Och nu är jag i ärlighetens namn riktigt upprörd: tydligen så skyddas inte serier i samma utsträckning av tryckfriheten som böcker. Lolita är inte barnporr, men hade det varit en serie och inte en roman, så hade den varit det och därmed varit förbjuden.

Varför står det tryckta ordet högre i kurs än bilden? Vem är det som gett författare till romaner och noveller den rättigheten att få uttrycka i stort sett vad som helst under skydd av tryckfriheten, medan serietecknare inte får det? Varför ses inte serien som lika seriös som det tryckta ordet?

Själv dyrkar jag tryckfriheten, det är något av det bästa vi har. Men bara för att man väljer att teckna sin berättelse i stället för att skriva den, så skyddas man inte längre.

Tilläggas ska att Mangaporren i Japan är belagd med 18-årsgräns. Varför kan vi inte göra samma sak i Sverige? Och, i ärlighetens namn, det finns ingen åldersgräns om man vill köpa Lolita eller Markis de Sades samlade noveller som bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar