söndag 17 juni 2012

Åter igång med träningen

Det har tyvärr stått lite småstilla med träningen de senaste två veckorna. Mitt första deltagande i Blodomloppet (5 km, mer än tillräckligt för mig!) åtföljt av ingrepp och nedsövning på sjukhus har medfört att jag helst av allt velat hålla mig stilla. Men äntligen har kroppen kommit ikapp, och det var i dag dags att åter besöka den lokala gymlokalen.

Självklart så lyssnar jag ju på en bok medan jag kämpar mig fram i 40 minuter på crosstrainern. Att lyssna på musiken som spelas eller följa det program som går på tv:n är alldeles för sällan en tillfredställande sysselsättning under träningen. Att lyssna på en bok gör helt klart träningen bra mycket roligare.

Dock så kräver det ju lite planering. Man vill ju inte bli ståendes på crosstrainern med en bok som tar slut och ingen att påbörja lyssnandet med. Och var gång det är dags för lån av ljudböcker så hamnar jag alltid i någon form av valångest. Jag brukar oftast låna de ljudböcker som tillhör den kategorin av böcker jag vill ha läst, men inte vill läsa. Men att försöka träna till Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt är ingen höjdare, tro mig. Eller förvisso, det var inte på träningen som jag fick totalkrupp på den boken, det var faktiskt på en tågresa, där jag kom fram till att det var bättre att inte göra nåt än lyssna till den...

Men frågan är ju vilken bok som är bäst att lyssna till när man tränar. Ska man hitta någon spännande deckare, eller är det bättre att finna någon bok som man redan på förhand vet att man kommer bli allmänt galen på, i förhoppning om att det kommer ge mer energi till träningen?

Jag har ännu inte funnit svaret på den frågan. Vilka böcker är egentligen bäst att träna till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar