onsdag 26 september 2012

E-böcker och erotik

Diskussionen om e-böcker kontra vanliga pappersböcker blommar upp då och då. Jag hamnade själv i en sådan i förra veckan, en diskussion som inte satte det ena mot det andra, utan såg det ena som ett komplement till det andra.

Och det kanske är lite så man ska se på saken. Att e-böcker och läsplattor är till som komplement, inte för att ta över. För i sanningens namn, vill man verkligen ha alla böcker man läser ståendes hemma i bokhyllan? Och springa till biblioteket, och framför allt att komma ihåg att springa tillbaka till biblioteket för att lämna tillbaka de lånade böckerna i tid, är inte en favoritsysselsättning för alla.

Så visst, här har e-böckerna och läsplattorna en stor marknad. Och enligt min kollega så har e-böckerna rönt stor mark inom ett specifikt område: de mer erotiska böckerna.

Alla vill läsa Fifty Shadows of Grey men ingen vill att någon annan ska veta om att man läser den.
Typ.

Sitter man med en läsplatta på tunnelbanan eller bussen så är det ju bara att konstatera: ingen annan ser vad det är man läser. Ingen kan döma en utifrån vad man läser.

Enligt samma kollega så ska just Fifty Shadows of Grey vara den mest sålda e-boken för tillfället. Om detta är sant eller inte, har jag inte lyckats ta reda på. Men det låter ju ändå ganska så troligt. Och precis som min kollega påpekade: det är inte så konstigt att bokförlaget stoppat utlåning av denna bästsäljare som e-bok. En alldeles för stor inkomstkälla hade väl försvunnit annars.

Nu är jag själv inte så kinkig på detta område. Jag har förvisso inte hunnit läsa Fifty Shadows of Grey ännu, en av de stora nackdelarna med att skriva en masteruppsats är just den att man inte hinner med att läsa annan litteratur än sådant som är relevant för själva uppsatsen. Men efter jul och framläggning, då minsann ska jag ge mig på dem. Och jo, jag kommer köpa böckerna i pappersformat och ha dem stående i bokhyllan. Så kinkig är jag inte för vad andra tycker och tänker om mig utifrån min bokhylla och läsvanor. Herregud, de kommer ju få slåss om utrymme med det mesta i vampyrväg, större delen av Per-Anders Fogelströms och Ivar Lo Johanssons alster, Strindberg, Lundell, Dostojevskij och... japp: markis de Sades samlade noveller.

Så försök sätta en etikett på mig utifrån mina läsvanor, om ni vågar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar