måndag 24 september 2012

Författare jag alltid vill ha nåt oläst utav

Snowflakes in rain skrev för ett tag sedan om författare som hon alltid vill ha någonting oläst utav. Och det är ju helt klart en känsla som jag delar med henne, att man alltid vill leva med vetskapen om att det faktiskt finns ytterligare en bok att läsa av denna författare. Däremot så delar vi inte på författarnamnen, mitt intresse riktar sig åt ett helt annat håll.

Så, min egen privata topp 3-lista över författare som jag alltid vill ha nåt oläst utav:

1. Per Anders Fogelström
Att ha en avliden författare på en sån här lista medför ju tyvärr lite problem. Men än finns det många böcker kvar.

2. Charlaine Harris
Troligtvis en författare som är övergående, men som det känns just nu: fortsätt skriv! Jag får inte nog av hennes fiktiva värld.

3. Oscar Wilde
Så var det detta med döda författare, ja...

Självklart så finns det många fler författare som passar in på denna lista, men så här direkt från hjärtat så får dessa tre namn trona här.

Jag kan inte låta bli att avsluta med en topp 3-lista över författare som jag ärligt talat önskar att jag aldrig gett mig på att läsa:

1. Jean-Paul Sartre
I en av litteraturkurserna åkte vi på att läsa Sartres självbiografi Orden. Det må vara många år sen, men jag får fortfarande rysningar när jag ser Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton då en stackare får just denna bok. På franska.

2. Marcel Proust
Efter första delen av På spaning efter den tid som flytt beslöt jag mig för att det var bäst att låta den flydda tiden få vara ifred...

3. Robert Jordan
Nej, nej och åter nej. Wheel of Times är verkligen inte bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar