onsdag 31 oktober 2012

Halloween-boktips

Så här lagom till den amerikanska högtiden Halloween som vi på gott och ont tagit till våra hjärtan här i Sverige, så lämpar det sig ju helt klart med lite boktips i helgens anda. För trots allt: skräcklitteratur liksom skräckfilm är ju ändå helt underbart!

Som synes så har jag återigen fastnat bland klassikerna, jag är då alldeles för dålig med modern litteratur. Fast lite häftigt är det ju ändå med gammal litteratur som håller än idag.
Tips på mer modern litteratur mottages alltid med öppna armar!

1. Edgar Allan Poe
Nej, det går verkligen att välja en enda novell av Edgar Allan Poe, men för den som inte vill läsa alla hans samlade verk så är väl ändå "Ligeia", "Det skvallrande hjärtat" och "Den svarta katten" några att börja med.

2. Dracula av Bram Stoker
Vampyrer är vampyrer är underbara, och den största av dem alla måste vara med här!

3."The Call of Cthulhu" av H.P. Lovecraft
En klassiker som måste vara med på alla listor som rör skräckfiktion.

4. Dr Jekyll och mr Hyde av R.L. Stevenson
Ytterligare en odöd klassiker som är ett måste för alla skräckälskare!

5. Jurtjyrkogården av Stephen King
Som ung läste jag väldigt mycket utav Stephen King, och detta får nog ändå ses som en av mina favoriter bland alla hans verk. Den där stackars katten kommer alltid förfölja mig, liksom den tragiska begravningen av den lille.

6. Samlade svenska kulter av Anders Fager
Svenskar verkar så där i största allmänhet vara väldigt dåliga på att författa skräcklitteratur, vilket gör Fagers novellsamling till en frisk fläkt bland övrig svensk litteratur.

7. Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf
Okej, bara för att jag påpekade att svenskar är dåliga på detta med skräckfiktion, så kommer Selma Lagerlöf direkt efter. Hon är inte precis känd för sin skräcklitteratur, men herr Arne sätter sina spår på nerverna!

8. Frankenstein av Mary Shelley
Detta underbara monster som alltid ger en kalla kårar! Dock måste jag säga att romanen i sig inte är speciellt läskig, jag har en viss förmåga att mest tycka synd om det stackars monstret som aldrig bad om att bli skapad. Inte riktigt den reaktion Shelley var ute efter, kan jag tro.

9. Carmilla av Joseph Sheridan Le Fanu
Carmilla får nog ändå ses som en av mina favoritvampyrer av det gamla gardet. Mer påtaglig med sina relationer med människan, inte krypande i skuggorna som Dracula. Och med alla de erotiska inslag som vi är så vana med från dagens moderna vampyrromaner, även om dess tidiga årtal, 25 år innan Stoker gav ut Dracula, gör att det mer handlar om subtila omskrivningar och försiktigt hanterande med språket.

10. Gömstället av Dean R. Koontz
Omnämns King bör även Koontz omnämnas, enligt mig. Och i ärlighetens namn så tycker jag nog att Koontz känns mer skrämmande på nåt sätt, mer verklighetstroget och mer krypande inpå nerverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar