tisdag 26 mars 2013

Den som har flest bibliotekskort vinner?

Sen jag flyttade till Stockholm för ganska så exakt två år sedan nu i dagarna, har antalet bibliotekskort som samlas i min plånbok ökat markant. I Linköping hade jag enbart behov av två lånekort: ett till stadsbiblioteket och ett till universitetsbiblioteket. Vad gäller det senare gick det utmärkt bra att använda sig av studentleget för att låna böcker, så i praktiken behövde jag enbart ett lånekort.

Men i Stockholm... Jag har nu lånekort till Sigtuna bibliotek, Sollentuna bibliotek, Stockholms stadsbibliotek, Kungliga biblioteket och alldeles strax även till Polishögskolans bibliotek.

Egentligen så borde jag även ha ett till filminstitutets bibliotek i och med en bok som jag behöver till min uppsats, men det är alldeles för långt, med hänsyn till deras öppettider och min arbetsplats lokalisering. Till barn- och ungdomsbiblioteket har jag heller inte behövt skaffa lånekort. Detta av samma anledning som för filminstitutet, här med undantag av att sambon lånade denna bok åt mig, och därmed har ett lånekort dit.

Så, fem lånekort i plånboken nu, enbart för att kunna låna böcker i Storstockholm. Tjoho. I den här hastigheten får jag väl snart köpa en plånbok enbart till bibliotekskorten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar