onsdag 26 juni 2013

Dags för loppis

En av de stora nackdelarna med att bli sambo (För förtydligandets skull: det finns i stort sett bara fördelar med att flytta ihop med den man älskar, men... några nackdelar dyker faktiskt upp) är ju att man helt plötsligt har för mycket saker. Och till viss del även dubbletter. Trots att min sambo inte är, eller i alla fall inte var, någon storläsare, så lyckades vi faktiskt ha dubbletter av några böcker. Och jodå, vi var alla lika chockade...

Så, det har blivit besök på två loppisar på Täby galoppbana under förra sommaren. Och då inte för att skaffa oss fler prylar, utan helt sonika för att bli av med en massa, vilket vi har haft en hel del framgång med. För hur kul är det att kasta ett litet köksbord, när det kommer till bättre nytta hos någon annan? För att inte tala om att det är lite småtrevligt med lite extra fickpengar.

Nu till helgen är det dags igen. För av någon outgrundlig anledning så verkar det inte spela någon roll hur mycket man säljer, det verkar fortfarande finnas en massa prylar över som man bara vill bli av med. De här gången låg fokus för min del på garderob och bokhylla. För bakom de prydligt uppställda böckerna står och ligger det en massa böcker huller om buller som jag helst inte vill visa att jag äger. Så nu ryker många av dem. Vi får se hur det går. Min erfarenhet från förra sommaren är att exempelvis Liza Marklunds deckare inte är lätta att göra sig av med. Det går inte ens om man erbjuder dem gratis på köpet...

Men den här gången är det mer blandade författare, och jag hoppas innerligt att dessa böcker finner sina nya ägare och läsare i helgen. För böcker har ju den stora fördelen att de kan läsas om och om och om igen.

Dock gjordes en stor upptäckt när jag gick igenom dessa böcker. Inte nog med att jag har hela Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige i ett helt band, jag har även första delen i två olika utgåvor. En från trettiotalet (vilket kanske är lite coolt i sig och får ses som ett loppisfynd för någon i helgen) men även en upplaga från 1908 utgiven av Bonnier. Okej, den boken får INTE följa med på loppisen.

Inte för att jag riktigt vet vad jag ska göra med den boken. Men herregud, 1908, det kan man ju inte göra sig av med på en loppis heller... Inte för att jag vet om jag vill ha kvar den. Men som sagt, 1908...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar