söndag 16 november 2014

Akademibokhandelns genreindelning

Mina oregelbundet återkommande besök hos Akademibokhandeln brukar medföra en hel del lyfta ögonbryn och småleenden kring hur personalen genreindelar sitt utbud. För att inte tala om hur de benämner genrerna, och inte heller använder samma benämningar på engelska som på svenska. Visst, detta är ju helt klart litteraturvetarens i-landsproblem, men lite roligt ska väl vi också få ha det i vardagen?

Gårdagens besök på Akademibokhandeln i Uppsala gav dock upphov till skratt inte bara för mig, utan även för mitt sällskap liksom andra inne i affären. På tonårsavdelningen fanns en hylla med "Klassiker". De flesta böckerna på engelska, dock inte alla. Här återfanns allt från Alice i Underlandet till Den lille prinsen. 

Precis vad man tänker på, när man tänker på tonårsböcker, eller hur?

Sen hur man kan få för sig att "klassiker" är en genre är någonting helt annat, som jag får slita mitt hår över en annan dag. Just nu önskar jag bara att personalen på Akademibokhandeln hade koll på vad det är för nåt de säljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar